تجهیزات, دستگاه های تصفیه و ضدعفونی آب

دستگاه ضدعفونی کننده آب UV

قرارﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻮﺟﻮدات ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎ در ﻣﻌــﺮض ﭘﺮﺗﻮ ﻧﻮر ﻣــﺎوراي ﺑﻨﻔﺶ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ در ﺗﻮاﻟﯽ DNA آنها همچنين در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐــﻪ ﺗﻐﯿﯿــﺮات در ژنﻫﺎي ﺳــﺎﺧﺘﺎري و ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎي ﺣﺴﺎس ژﻧﻮم ﺻﻮرتﮔﯿﺮد، ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺮگﺳﻠﻮلﻣﯽﮔﺮدد. عموماً در آبزی پروری باکتری ها و موجودات تک سلولی بیماریزا بعنوان هدف گندزدایی با استفاده از این دستگاه مد نظر قرار می گیرند.با توجه به این مهم که گند زدایی آب با UV در خارج از محیط پرورش ماهی صورت می گیرد، خطری را برای ماهی ایجاد نمی کند. بهترین شیوه برای مهار باکتری ها زمانی حاصل می شود که قبل از استفاده از UV یک فیلتراسیون مکانیکی و همچنین بیوفیلتراسیون ترکیب شده تا مواد آلی را از آب خارج و اثربخشی UV افزایش یابد.

کارآیی دستگاه UV به عوامل زیر بستگی دارد:

اندازه موجودات

گونه

کدورت آب

مزايای استفاده از لامپ UV در آبزی پروری:

از بین بردن تمامی میکروارگانیسم های بیماریزا و مقاوم

ضدعفونی شدن آب در همان لحظه تابش اشعه

عدم تغییر یافتن خواص شیمیایی و فیزیکی آب

نصب آسان در مسیر جريان ورودي و برگشتي آب

سرویس و نگهداری ساده دستگاه

دستگاه UV در دو فرم لوله ای و تابشی قابل عرضه می باشد.

عواملی که روی بازده ضدعفونی توسط اشعه UV موثرند عبارتند از:

بیوفیلم و رسوبات غیر آلی: رسوب جامدات روی سطح لامپ UV میتواند شدت اشعه UV را کاهش داده در نتیجه باعث کاهش بازده ضدعفونی گردد. بعلاوه بیوفیلم های تشکیل شده ناشی از تاثیر مواد آلی، منیزیم، کلسیم و رسوبات آهن هستند که گزارش شده است. آبی که غلظت آهن، سختی، سولفید هیدروژن و مواد آلی در آن زیاد باشد بسیار مستعد تشکیل رسوب است، که به تدریج شدت کارآیی اشعه UV را کاهش می دهد. تنوع مواد شیمیایی می تواند عبوردهی اشعه UV را کاهش دهد.

اجتماع میکروارگانیسم ها و کدورت: سطح ذرات، محل پرورش و نگهداری انواع و اقسام باکتریها است. لذا وجود ذرات روی بازده ضدعفونی به دلیل این که باکتریها را از پرتو اشعه UV محافظت و نیز نور اشعه UV را متفرق می کند موثر است. به هر حال کدورت زیاد باعث تاثیر روی ضدعفونی می شود.همانند ذرات که باعث کدورت می شوند اجتماع میکروارگانیسم ها نیز می تواند روی بازده ضدعفونی موثر باشد و آن به این دلیل است که باعث می شود باکتری های بیماریزا در آنها جایگزین شده، عملاً در پناه قرار گیرند.

مزایای کاربرد اشعه  : UV

رفع موثر آلودگی میکروبی بدون آلودگی شیمیایی

ضدعفونی فوری بدون نیاز به مخزن تماس

ضدعفونی میکروارگانیزم های مقاوم در برابر کلر و ازن

عدم ایجاد ترکیبات جانبی و مضر و بیماریزای شیمیایی

عدم ایجاد طعم و بوی شیمیایی

عدم تغییر در کیفیت فیزیکی و شیمیایی

عدم ایجاد عوارض فوری و حساسیت

عدم تخریب محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *